piątek, 20 maja 2016

SPEJDERMUSEET - kopenhaskie Muzeum Harcerstwa


W harcerstwie działam dokładnie od dziesięciu lat. Od kilku lat związana jestem z warszawskim Muzeum Harcerstwa, w którym udzielam się jako wolontariuszka. Nie mogłam więc nie odwiedzić tutejszego Muzeum Harcerstwa - Spejdermuseet - położonego na Arsenalvej w rejonie Holmen. Oprowadziła mnie po nim Elin Schiott, która pełni nam nim pieczę. Zostawiłam jej namiary na siebie... kto wie? Może kiedyś zaowocuje to współpracą między muzeami?

'To pierwsi skauci - nasi dziadkowie, 
oni tworzyli legendę. 
Niejedna piosenka o nich opowie,
a wiatr ułoży gawędę.'

Duńskie harcerstwo od 1973 skupione jest w zasadzie w jednej organizacji - podzielonej tylko na część męską i żeńską, aczkolwiek Elin powiedziała mi, że istnieją jeszcze bodaj dwie inne zdecydowanie mniejsze organizacje, z których z pewnością jedna jest skupiona wokół Kościoła katolickiego, przy czym one są naprawdę bardzo niewielkie. 


Ojciec - założyciel duńskiego Spejdersport 



i kontynuatorzy jego dzieła

W 1924 roku w Danii odbyło się Jamboree. W Spejdermuseet jest również wiele pamiątek z nim związanych. Zapraszam do galerii zdjęć ze Spejdermuseet.


'Płonie ogień jak serca gorący, 
rzuca w niebo iskry gwiazd.
Jedna przeszłość i przyszłość nas łączy. 
Szumi wokół ciemny las.

W blasku iskier jawi się historia,
tyle zdarzeń miało barwę ognia.
Przy ognisku zasiadły wspomnienia - 
dziejów kraju uczą nas'.






















(Jamboree)





(Duńska wersja 'Scouting for boys')











Niestety, nawala mi komputer :( także resztę filmów zamieszczę w kolejnym poście, aczkolwiek nie wiem, kiedy nastąpi napisanie tego posta :(


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.